Coping styles and risk behaviors tendencies among Latinamerican adolescents

Dora Herrera, Cecilia Chau, Arturo Calderón, Inge Seiffge Krenke, Rolando Pérez

Resumen


RESUMEN
El objetivo de la presente investigación es analizar la relación entre las estrategias de afrontamiento y tendencias hacia conductas de riesgo en un grupo de adolescentes de Perú y Costa Rica. La muestra estuvo conformada por 829 adolescentes entre 16 y 17 años de edad, 428 peruanos y 401 Costarricenses. Se utilizó el Coping Across-Situations Questionnaire (CASQ; Inge, 1995) para evaluar el afrontamiento y el Youth Risk Behavior Survey (YRBS; CDC, 2006) para evaluar las conductas de riesgo. Se encontró diferencias significativas en las conductas de riesgo y afrontamiento según país, género y tipo de escuela. Los resultados son una primera aproximación al estudio de variables relevantes para la salud mental y podrían ser consideradas para futuros programas de intervención. Palabras clave: estilos de afrontamiento, tendencia a emitir conductas de riesgo, adolescentes, escuelas secundarias, Perú, Costa Rica.
ABSTRACT
The aim of this study is to analyze the relationship between the coping styles and risk behavior tendencies in a group of adolescent from Peru and Costa Rica. The total sample grouped 829 adolescents between 16 and 17 years old, 428 were Peruvian and 401 from Costa Rica. We applied the Coping across situations Questionnaire (CASQ; Inge, 1995) to assess coping and the Youth Risk Behavior Survey (YRBS; CDC, 2006) to assess risk behavior. Significant differences were found in relation to the risk behavior tendencies and the coping styles according to country, gender and type of school. These results were the first step to study relevant variables associated to mental health and they could be considered for future intervention programs. Key words: coping, risk behaviors tendencies, adolescents, secondary school, Peru, Costa Rica.

Texto completo:

PDF

Referencias


Bibliographic References

Ayers, T., Sandler, I., & Twohey, J. (1998). Conceptualization and measuarement of coping in children and adolescents. In T, Ollendick & R, Prinz (Eds). Advances in Clinical Psychology. ( pp. 20, 243- 301). New York: Plenum Press.

Bronfenbrenner, U. (1990). Discovering what families do. In Rebuilding the Nest: A New Commitment to the American Family. Family Service America Retrieved from http://www.montana.edu/www4h/process.html. Recovered April 1st 2010

Caffray, C.M., & Schneider, S.L. (2000). Why do they do it? Affective motivators in adolescent decisions to participate in Risk Behaviors. Cognition and Emotion, 14 (4), 543-576 Canessa, B. (2000). Adaptación de la prueba escala de afrontamiento para adolescentes en escolares entre 14 y 17 años de edad de diferente sexo y nivel socioeconómico. (Adaptation of the Adolescent coping scale in students between 14 and 17 years old from idfferente sex and background) Unpublished licence’s thesis. Lima, Perú: Universidad de Lima.

Carver, Ch., Scheier, M., & Weintraub, J. (1989). Assessing coping strategies: A theoretically based approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56 (2), 267-283.

Castaño, E. & León del Barco, B. (2010). Estrategias de afrontamiento del estrés y estilos de conducta interpersonal. International Journal of Psychology and Pshchological Therapy, 10 (2), 245-257.

Casuso, L. (1996). Adaptación de la prueba COPE sobre estilos de afrontamiento en un grupo de estudiantes universitarios. (Adaptation of the COPE test on coping styles in a group of college students). Unpublished licence’s thesis. Pontificia Universidad. Lima, Perú: católica del Perú.

Center for Disease Control and Prevention (CDC). (2006) Morbidity and mortality weekly report. (pp. 55, SS-5). USA: Governement Printing Office.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2008). Juventud y cohesión social en Iberoamérica: un modelo para armar. Santiago de Chile: Naciones Unidas, CEPAL. Chau, C. (2004). Determinants of alcohol use among university students. The role of stress, coping and expectancies. Leuven : Katholieke Universiteit Leuven.

Chau, C. (1999). Consumo de bebidas alcohólicas en estudiantes universitarios: motivaciones y estilos de afrontamiento. (Alcohol consumption among college students: motivation and coping styles). Unpublished master’s thesis. Lima, Perú: Pontificia Universidad Católica del Perú.

Consejo Nacional de Política Pública de la Persona Joven (2013). Segunda encuesta nacional de juventudes. Costa Rica: Calderón y Alvarado S. A.

Costa Rican Social insurance (CCSS). (2006). Informaciones estadísticas de salud. San José: CCSS

Cunnigham, W., McGinnis, L., García Verdú, R.,Tesliuc, C., &Verner, D. ( 2008). Youth at risk in Latin America and the Caribbean: understanding the causes, realizing the potential. Washington DC: WB.

D’Alessandre, V. (2010). Adolescentes que no estudian ni trabajan en América Latina. 04 Cuaderno-SITEAL. Francia: IIPE

Endler, N., & Parker, J. (1990). Multidimensional assessment of coping: A critical evaluation. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 844-854. Folkman, S., Lazarus, R.S., Gruen, R.J., & DeLongis, A. (1986). Appraisal, coping, health status and psychological symptoms. Journal of Personality and Social Psychology. 50(3), 571-579. Folkman, S., & Moskovitz, J. (2004). Coping: Pitfalls and promise. Annual Review of Psychology, 55, 745-744.

Frydenberg, E. (1997). Adolescent coping: Theorical and research perspectives. Londres: Routledge.

Herrera, D. (2002). Social insertion of high school graduates in Lima. A socio psychological study. Leuven: Katholieke Universiteit Leuven.

Instituto de Salud Mental Honorio Delgado (INSM HD-HN). (2002). Estudio epidemiológico de salud mental 2002. Anales de Salud Mental, 18, 1 - 2. Recuperado de http://www.insm.gob.pe/investigacion/archivos/estudios/2002-ASM-EESMM/files/res/downloads/book.pdf

Instituto Nacional de Estadística e Informática (INEI) (2015). Estadísticas-población y vivienda. Recuperado de https://www.inei.gob.pe/estadisticas/indice-tematico/poblacion-y-vivienda/

Kiuru, N., Aunola, K., Vuori, J., & Nurmi, J. (2007). The role of peer groups in adolescents’ Educational expectations and adjustment. Journal of Youth Adolescence 36, 995–1009.

Lazarus, R.S. (2000). Toward better research on stress and coping. American psychologist. 55(6). 663-673. Lazarus, R.S. (1993). From psychological stress to emotions: A history of changing outlooks. Annual Review of psychology. 44. 1-21. Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1986). Estrés y procesos cognitivos. Barcelona: Martínez Roca.

Martínez, P., & Morote, R. (2001). Preocupaciones de adolescentes de Lima y sus estilos de afrontamiento. (Concerns and coping styles of adolescents from Lima). Revista de Piscología de la Pontificia Universidad Católica del Perú. 19(2), 211-236.

MSCR, CCSS, & OPS (2011). Plan estratégico nacional de salud de las personas adolescentes (PENSPA). Costa Rica: Ministerio de Salud.

Montenegro, C. (2001). Adaptación del cuestionario de problemas y del Cuestionario de Afrontamiento a través de Situaciones (CASQ) en escolares de primero a quinto de secundaria. Unpublished licence’s thesis. Lima: Perú:Pontificia Universidad Católica del Perú.

National Women’s Law Center & Mexican American Legal Defense and Educational Fund, (2009). Listening to Latinas: Barries to high school graduation.Washington:NWLC-MALD

Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2012). Transiciones juveniles y trayectoria laboral: El caso peruano. Lima: OIT.

Oliveros, M. y Barrientos, A. (2007). Incidencia y factores de riesgo de la intimidación (bullying) en un colegio particular de Lima-Perú, 2007. Revista Peruana de Pediatría, 60 (3), 150-155.

Rädda, Barnen (1998). Niños y derechos. Sondeo nacional. voces con futuro. Opinión de niños y adolescentes (Children and rights. National survey. Voices with a future. The opinion of children and adolescents). Voces con Futuro, 35, 1-8.

Rodríguez, E. (2006). Políticas públicas y marcos legales para la prevención de la violencia relacionad con adolescentes y jóvenes. Estado del arte en América Latina 1995-2007. Lima: SINCO.

Secretaría Nacional de la Juventud (ENAJU). (2012). 1° ENAJUV. Encuesta Nacional de la juventud. Resultados finales. Lima, Perú: SENAJU.

Secretaría Nacional de la Juventud (SENAJU). (2015). Informe Nacional de las Juventudes en el Perú 2015. Lima, Perú: SENAJU. Seiffge-Krenke, I. (1995). Stress, coping and relationships in adolescence. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates

Seiffge-Krenke, I., & Beyers, W (2005).Coping trajectories from adolescence to young adulthood: Links fo attachment state of mind. Journal of Research on Adolescence, 14 (4), 561, 582.